8/18/11

nasihat.

Salam sejahtera semua..=)

Aku x tahu mcm mana nak start tulis entry kali ni. haish. Tajuk dah ade dah.hehe. Slalu nye tajuk yg payah nk pikir, isi yang berjela2. Kali ni terbalik pulak. Ok la , just nk luahkan apa yg aku pikir selama ni and prinsip hidup aku yg aku selalu pegang. Cewahh..mcm la ade org nk ikut prinsip aku ni. Tak pe tak pe. Anda xperlu ikut. Just anda perlu baca dan pikir kan. Sebab aku x ske memaksa org untuk terima pndapat aku. Haa tu dah salah satu prinsip aku yang aku dah bagi tau.Hehe.

Ok lah meh sini aku bagi tau prinsip aku yg lain. Sebenarnya aku ni jenis xske la nak dengar kabar angin orang tau. Especially kalau org tu aku xkenal rapat . Bagi aku la , tidak adil sama sekali. Kalau nak tau cerita sebenar pergi la cari tuan punya badan then tanya sendiri. Itu baru adil. TAPI kalau tuan punya badan mcm xnak bagi tahu jugak atau dalam erti kata lain segan2 nak cerita , aku xpaksa untuk dia cerita. Maybe dia x bersedia untuk cerita atau dia nak rahsiakan atau dia nak lupa kan tentang cerita dia tu. ( sebenrnya aku mcm tu tau, hehe ). Sebab apa? sebab nya bagi aku kita kene la respect masing2 punya hak privacy. 

Dah 3 dah aku tulis rupanya. Nampaknya aku masih x puas hati lagi tntang kabar angin ni. Sebb kabar angin ni menyusahkan hidup orang lain. Thats why aku ni suke low profile , kalau boleh nak menyorok dalam almari . haha.TIPU!!. aku punya low profile tak ade lah sampai mcm tu. Aku xade lah nak buat something nak bagi orang semua kenal aku. Boleh je nak orang kenal, tapi dengan niat baik la kan. Tapi kabar angin ni bagi aku, dia attack sesiapa saja tidak mengira populariti . Asalkan ade si pembawa berita, ade la kabar berita yang akan di tiup tu. Memang sukar untuk dikawal. Fuhh.. sgguh sinis kata2 aku malam ni. Tapi, ini bukan untuk sape2, just luahan pendapat je. 

Khabar angin ni bagus jugak kekadang. Contohnya, macam ada kabar angin tentang esok xada kelas. Kelas batal. hehe. okay, ini contoh yang agak jahat tapi berguna. Baikla, ini pula contoh yang agak baik aku bagi. Kabar angin tentang tarikh peperiksaan akan di awalkan . Haa..kabar angin jenis ni korang patot alert and sebar kan sejauh yang mungkin..ianya memang berguna untuk semua students. 

Okay, aku xtahu la msg yang aku nak smpaikan malam ni tersampai ke tak untuk orang2 di luar sana. Baik la aku nak bagi kesan2 buruk pulak kenapa kabar angin ni xelok untuk dipercayai. Pertama, contohla kalau dahulu sorang budak ni memang nakal and perangai dia xelok. Tapi  setelah beberapa tahun, dia berubah menjadi semakin baik. Then , kawan2 lama dia pon duk sibuk la cerita yang dia ni jahat la kat sekolah dulu, sedangkan sekarang dia dah totally berubah. Tidakkah korang terpikir betapa kasihannya insan ni yang dah berubah tapi org lain sibuk ceritakan hal buruk pasal dia. Korang tau x apa kesan nye??? Kesannya kan orang lain tidak akan percaya pada insan yang dah berubah ni. ADIL KE???  

So, aku rasa sampai sini aje lah aku menulis. Aku harap sesiapa yang baca enrty kali ni berfikir la dan renung2 kan.hehe. Kesimpulannya, pandai2 lah  menilai kabar angin yang baik atau yang buruk yang patot untuk disebarkan. 
p/s : rasa mcm nak post kat Fb je bg org bace. Tapi aku mlas nk post sebb nnti kang tetibe jadi femes kan,hehe. perasannye. sebenrnya aku tulis ni berdasrkan fenomena yang sering berlaku di sekeliling aku. Itu saja. 

THANKS FOR READING. = )

No comments:

Post a Comment