5/9/11

MOTHERS DAY

Bismillah~

aku ingatkan mothers day 30 mei tau. pastu ade org tolong betolkan.nak tau sape?? mak aku sendiri ckp, "ahad ni mothers day kan."haha.so, disebabkan xtau nak beli ape,nak wat ape,aku pergi ke rumah kwnku ida untuk membuat cheese cake.sgtlah sedapp!! = )sebab slalunye along yg master wat2 bnde2 comel or plan ape2..tapi, disebbkan along telah berkahwin dan ade seorg anak, dia dtg ke umah bersame abg ipar aku bgi ape tah.ak xingat..= ).

ok lah,instead of aku mengarut2,lebih baik aku tulis fakta kan. iaitu bagaimana aku dilahirkan.hehe.sape agak2bosan nak bce sory la ea.
okay,cani tau. setelah mak dan abah diberi 2 cahaya mata, 3tahun kemudian mak aku disahkan mengandung lagi. and of cozlah mak aku happykan. and mak aku memg mengharapkn kali ni anak lelaki.hehe.tapi sangkaan itu salah sma sekali.

time mak aku mengandungkan aku kan, mak ckp mak serious jge makan.makan makann yg berkhasiat..cz ikut buku ape tah..pastu, mak aku ckp mak aku slalu bce surah maryam ,yusof .and ade lagi surah2 lain.sebb time tu mak baru tau 2surah tu elok .tapi disebabkan xtau ni baby girl or boy, mak aku bce je dua2 skali. mak and abah memg mengharapkan anak2 dia menjadi anak yg solehah and soleh. mane ade paren yg nk anak dia jdi xelok kan.

pastu kan, mak aku ckp mak aku xbyk teringin nak mkan ape2 or seng cter yg pelik2..so,mak ckp seng je jge aku..and kdg2,mak ckp patotlah aku xkuat makan..hehe.tapi adelah mak aku ske makn kuih2 org dulu2.patotlah aku ske makan kuih2 tradisional.mcm seri muke .sedapp tau..= )

haa..yg ni lagi satu. mak aku ckp , mak aku tbe2 rase takot tgk laut.or air2 yg deras mcm empangan.even longkang besar yg ade air byk pon mak takot tgk. mcm terbayang budak kecik jatuh n lemas. yg peliknye,time mengandungkan along ,angah or even muaz,mak xde rase mcm tu. time aku je ade..jadi, mak ckp aku terbwak2 bende tu, thats why la aku 1st time tgk laut kan aku tkot sgt2 sampai mcm nak ngis. ingat lagi, time tu dlm kete g mane tah. and aku duk tgah.so, dgn excitednye akak2 tunjuk kat aku .and dgn terperanjatnye aku tgk laut.waa..tkot2..so,sape2 kat sini jgn wat surprise tunjuk laut kat aku, even dlam gambar pon jgn.dlm tv pon aku mcm xleh gak. empangan pon aku tkot tgk..tapi,satu je, aku pndai swimming.tapi dlm kolam je boleh.haha

and after 9 bulan, aku dilahirkan di hospital roopi medical centre k.l. sume adik bradik aku lahir kat ppum yg dekat dgn cfs tu. tapi disebbkan mak aku nak lahirkan bukan secara normal, doctor hoptal kerajaan xbgi. so,mak aku pergilah ke hspital swasta. mule2, abah nak tgk live masuk ke bilik bedah sebb dah 2 kali miss tgk live cane baby disambut. tapi, apekan daya abah rupenye pitam tgk darah.sian abah. 

so,pada 30 jan 1991 ,ptg tau seingat aku pkul 4 lebih,aku selamat dilahirkan. nurse yg menyambut aku ialah jiran aku sendiri iaitu umi kepada kwn baikku. mak aku ckp doctor yg tolong mak aku pulak org iran kot ,cantik. so, selepas itu, aku pon di iqamatkan oleh abah..

bab pilih name pulak.act,name yg dah paren aku pilih kan nur farhana. tapi , time nak dftar g balai polis , balai polis tu tutup. bile keesokan harinya, tbe2 angah ckp dia nak name adik dia ade siti.along pon suruh tukar. so, setelah berbincang , dptlah ilham siti amalina. mak aku ckp ni name anak bos dia.exactly lak tu.haha.  And angah aku sgtlah gmbire bile dpt tau name adik dia ade siti . mak aku ckp, angah sebut pelat. jadi " citi amanina".apekah??tapi mcm cute gak bunyinye.hehe.

so, skrg kite pikirlah betapa susahnye mak kite lahirkan kite kan.dah la mengandung 9 bulan. And mak aku 4 kali buat bersalin bukan normal, mean kene bedah. aku tgk video cane baby dilahirkan pon mcm dah nyilu kat perut. tapi, itulah pengorbanan seorang mak. even sakit, tapi tetap berjuang kan. mak memg hebat.thats why aku sayang mak aku. aku bersyukur ade mak and abah yg baik, sabar, penyayang dan mendidik kteorg dgn baik. sebb tu dalam solat kite kene doakan untuk mereka slalu. sayang la ibu bapa kite.semoga kite semua tergolong dalam golongan anak2 yg soleh dan solehah.aminn~




 inilah gambar mak saya,cantik kan?ce teke umor dia .hehe.
pape pon, love u the most!!


itulah saja cerita saya untuk kali ini sempena hari ibu.= )
wassalam..


No comments:

Post a Comment