1/31/13

ujian mendewasakan kita..

Assalamua'laikum...

topic kita hari ini ialah ckup dewasakah kita? haa..dewasa x ko? aku? aku baru rasa dewasa..
Pada tanggal 30 jan 2013. Aku tido sambil buat hp silent. eceeceh..bajet aku ade peminat je nk kol2 text2 tgah mlm. No beb! But, apabila jarum pnjang dan jarum pendek jam tepat pada pukul 12, genapla umur aku yg ke 22. Alhamdullilah. Aku masih hidup. Tetapi, masih ade insan2 yang masih setia menghantar pesanan ringkas sempena hari jadi. thanks wani! walaupun pendek tapi padat dengan ucapan yg mampu buat aku tersenyum.:)

Aku dah terlena dalam pukul 10pm. Sengaja xnk menunggu waktu. Aku bermuhasabah. yelah, umo dah nk 22..dah mkin tuo. bukn sweet 20, ke 17 ke..selepas berdoa untuk mak n abah sebab tanpa mereka, aku xde kot nk smbut bezday smpai 22 dah ni. kelainan sedikit kali ni. aku byk berdoa untuk mereka..patotnya, setiap hari jadi, kite la yg kena bgi hadiah kat dorg. tak gitu kawan2? sebab penat woa jage aku smpai 22 thun. layan ragam aku lagi. mkin besar mkin byk keranah sebenornye.hehe.

Then, dlm pukul 11 lebih, hp aku vibrate, ade jugak org nk kol nk wish la tu. hahaha.(mkin besar mkin jujur lak aku ni)..selepas pkul 12, aku pun tido balik. time kasih sebab kol and wish. :) sekali lagi terharu..

Mane tang ujian nye?ok2..nak bukak cter la ni..pada pagi yg indah, aku pun pegila ikut mak n abah ke shah alam. sebab abah ada meeting. aku jln2 kat giant dgn mak. then, ada org suh kol. sebab free kol kan, aku pon kol je. hati dah debar2, dah dapat agak ape yg terjadi. Then, org tu pulak ckp lapik2..suare mcm nk buat aku hepy..smbil berselindung kesedihan. Lepas ckp pasal bende gmbire, baru dia ckp hal sebenrnye.
Aku dah mcm nk ngis. tapi mujur kat public. umo 22 ngis kat public.ape kes?so, aku pun kawal diri. Allah je yg tau.

Aku sedih sampai sekarang. Klau dulu suke benor ngis. sekarang mcm xboleh menangis. Aku lebih suke duduk dan fikir. muhasabah diri. think positive. Kawan aku pun ckp.

S : Allah sedang menguji hamba-hambaNya.bersabarla..kejayaan akan datang jugak. Dia nk bgi nnti.
H: Sabar sabar.. ade hikmah semua ni. dont give up!
Z: i know u can do it. it is juz the matter of strictly marking. thats all.
A: dun worry k. everything gonna be ok.:)

Sebenrnya, ape yg terjadi dah tertulis. it is juz the matter of when it'll happen. and how we can avoid it. So, instead of being childish. nangis xtentu pasal mcm org mati kucing.(tu dulu). why not kite bangkit dan mintak dgn Allah. one of bezday wish yg paling aku suke. May Allah ease you in everything you do. thnks my ex rumate! Sebab ape bende mcm ni boleh jadi? sebab aku sendiri lupe nk mintak kat Dia sgguh2. mcm dulu2 aku minx. Dari awal smpai akhir kite kena bersgguh2 dlm menuntut ilmu ni. Memang dlm kamus hidup aku, xde istilah kalo xstudy, boleh berjaya jgk wey! mungkin ada sesetengah org ckp mcm tu. Tapi, bukan aku. Maaf, saye bukan org bijak, genius, lahir2 terus tahu sume bende. Aku memg dijadikan untuk gigih menuntut ilmu.

 Aku juga bukan org yg mempunyai ingatan yg kuat untuk terus ingat selepas baca. Sebab itu, aku kena warning diri ini agar menjauhkan diri dari last min study. Mulai sem ini, aku xboleh dah buat masa tu mcm byk sgt, konon ckup untuk study last min. Memg saye akui sem ini, saye kena gunakan masa dgn sewajarnya untuk gigih berusaha. Dan satu lagi, saye suka sgt membuang masa memikirkan perkara2 yg tidak ada kena mengena dgn kehidupan saye. menjaga tepi kain org itu sgt tidak bgus, hentikan skrg. semoga Allah butakan mata dan tuli kan telinga saye dgn perkara2 tidak berfaedah dan boleh menghalang fokus saye. semoga tidak ada ape2 yg boleh mencuri fokus saye. lainla mcm fikir tentang syria ke. Agak berbaloi di situ. 

Dan satu lagi sebenarnya, BARAKAH. kalau nk bgi takot lagi , BARZAH. haa. takot x? haha.
ok, stop gelak. serius2. kadang2 kite terlupa akan keberkatan dlm menuntut ilmu. Kite hendaklah menjaga hubungan dgn manusia dan juga Allah. hati kawan2 kite kena jaga. hati kucing pun kena jaga. kucing mintak sikit mkanan, jgn xbgi. bgila sikit. Kata2 yg tidak baik terhadap lecturer yg strict pun boleh jadi sebab hilang berkat. suke dtg lmbat. meniru dlm kuiz. mlm kuiz patot stdy tapi bermsg2 konon2 dah hebat sgt boleh jawab esok. suke ckp nonsense. suke ckp konon2 kuiz xpntg, padahl 20% pon boleh bgi dlm kuiz. suke sgt buat ayat mcm kite hebat. " relaxla, exam bukn esok pon. sikit2 study. apela ko ni" hentikan semua ini. 

lihat diaolog ini. dan anda pikirkan kesalahan nye. SITUASI 1

S: ko buat ape tu?(sambil2 baring2 main msg)
A: aku tgah cari pasal tajuk angina pectoris. aku xphamla. ko paham x ape sir ajar tadi?( sambil muka risau gler)
S: ohh..ntah. aku memg xphm la kan . tadi dlm kelas aku xdgr sgt. ngantok r. ala, nnti carila kat buku teks. sir ckp dah la slow. padahal dlm buku sume ada. dia suke sgt xplen pnjg2..
A: ok la. aku nk tnye si F. dia mesti dah paham.
S: perr.. rajin gler ko ni. pshyco la dia ni. tension aku duk dgn dia ni.
A: sedih..lalu beredar.

dialog yg telah diedit.

S: ko buat ape tu?(sambil2 baring2 main msg)
A: aku tgah cari pasal tajuk angina pectoris. aku xphamla. ko paham x ape sir ajar tadi?( sambil muka risau gler)
S: oh..aku pun xpaham tadi. ape kata kita bukak buku teks ni. lippincot. senior ckp senang faham. jom cari sama2..( terus mencampak hp di tgn)
A: jom2..kalau xjmpe kite tnye F nak? dia mesti faham.
S: okay! :) no hal. bes la kawan dgn ko, suke belajar. lagipun paren kite hantar kite g u kan untuk belajar.kan2.:)

nmpk tak perubahan besar dialog ni? pikir2 la sndiri. ( terasa aku)haha.

SITUASI 2

S : Eh ko dah stdy dah tajuk ni? aku xpahamla. tension aku. esok dah exam ni.
A: Dah..yg mane? mane taw aku paham ke.
S: Per..org mcm ko mestila dah kan. haa..ajarkan skrg.
A: jgnla mcm tu. aku ni baca mcm tu je.
S: Eleh, tawla kuat study. dah, ajar cepat.

patotnya..

S: Eh ko dah stdy dah tajuk ni? aku xpahamla. tension aku. esok dah exam ni.
A: Dah..yg mane? mane taw aku paham ke.
S: Menyesal aku x belajar dgn ko dulu. kalau x , xla stress aku. Tolong aku eh..:(
A: jgnla mcm tu. aku ni baca mcm tu je.
S: Lepas ni, kita belajar same2 nak? :) aku xnk stdy last min dah. nk jadi mcm ko.

SITUASI 3

S: ko mesti dah habis stdy kan?
A: emm, belum .ada lagi 2 tajuk. kau?
S: aku? mestila belum. hahah. ( dalam hati." aku dah khatam 2 kali kot. aku meng!yay! dia ni rajin, tapi xhbis jgk stdy)
A: Ohh. mcm tu nanti dah hbis stdy, kite buat stdy group nk?
S: Aku bukan jenis mcm tu. aku jnis stdy sndiri. ( dlm hati : " aku paham sume dah. buat ape nk ajar org pulak. nnti dia pulak lebeh dari aku.xboleh2)

patoynye.

S:ko mesti dah habis stdy kan?
A:emm, belum .ada lagi 2 tajuk. kau?
S: dah. kalau kau nk buat study group ok je. aku boleh ajarkan. jimat sikit masa kau. :) nnti ada masa untuk rehat.

Bukankah lebeh indah bila kita memberikan kata2 positive. Kita ni penuntut ilmu. Kalau tak buat apa kita pegi u ye dak? lebih baik tulis blog mcm skrg.hehe. Gurau je. jagn buat!

Ada lagi sebenrnya..kita jge hubungan dgn Allah. jgn sesekali langgar perintah Nya. Dulu aku slalu doa. " jadikan aku hambaNya yg taat kpd perintah Allah dan meninggalkan laranganNya." sekrg, aku dah baca doa ni. patotla..makin teruk aku ni. Dah byk kali aku bace, imam syafie pesan, maksiat boleh mengelapkan hati. dan ada link lain pulak tulis. sebab gagal ialah maksiat. takot x? aku takot sgt..
Dulu, aku slalu doa mcm ni," Ya Allah, jadikanlah aku pelajar yg cemerlang dari segi akademik dan juga sahsiah diri" . Sekarang, :" ya Allah, bgila aku lepas paper ni. no matter what. " hamboii..siap speaking lagi. tapi doa mkin pendek.

Itula, kdg2, kalau nk berjaya, kite renung balik mcm mana kita boleh berjaya dulu. Bezakan dgn skrg. Mcm langit dgn bumi. Dgn ibu bapa pula.

Dulu. before tido, salam mak n abah. cium pipi. dlm hati doa agar diberkati oleh mereka.
Sekrg. biakan dorg tdo sendirian. Huh.teruknye.
Lepas tu asik ckp dgn kawan2, wey doakan aku taw. padahal, doa ibu bapa lagi makbul. asik mintak maaf dgn kawan2, tapi bukan dgn ibu bapa.

Semalam aku ada tertengok kat FB. kawan sekolah rendah aku , same2 gemilang di bangku sekolah. Dia seorang hafiz skrg. ( nama dia bukn hafiz). budak DQ. dia dapat 3.8 kalau xsilap. amek engine. subjek lagi byk. 8 kot. sume A dan A- shaja. tidak ada yang seteruknya. Tiba2 aku teringat, 2 tahun lepas. Dia ada wish good luck kat aku. Dan dia ada paper calculus esoknya. Ini dialognya. Masih segar dlm ingatan. 

F: Peace be upon u. good luck esok.:)
A: Waa'laikumussalam. gud luck jugak. paper ape besok?
F: Calculus. Doakn ok.
A: ok. dah ready ke? dgr mcm susah je sbjek tu.
F: insyaAllah. mlm ni tido awal. esok bgunla buat qiam. solat hajat. then, smbung stdy sikit2.
A: xngantuk ke nnti? ( aku tnye soalan xlogik)-,-
F: tak pon. Otak kita makin fresh after qiam. try la buat. insyaAllah sntiasa berjaya.
A: ok. salam.

Dah mcm dialog novel2 islamic gitu. cuma xada cc: nama sekian2..( abaikan, kami xde ape2 hbungan hati ok)Biarla Allah yg menilai.

Wahh.impress x? jgn salah anggap yer. tidak ada unsur2 zina hati dgn dia ni. Kawan aku ni memg menjaga hati dia. cuba lihat cara dia reply. semua soalan dia jawab dgn sopan. Dia bukan nk bongkak cter dia buat qiam. tapi, dia mengajar aku buat baik. Sebab dia taw dlm fikiran aku ni tgah pkir susah n stress je bila paper susah. Lihatla, bagaimana org2 berjaya bertindak? Anda bagaimana? Aku bagaimana?( ni lagi tepat) tujukan kat diri sendiri.hehe.

so, next sem, jom qiam? dari tarik selimut bila terjgae. lebih baik, bgun solat tahajud. ye dak? lapangkan dada...tengkan fikiran. :) 

 korang nk mane? aku nak Biru, hijau, dan ungu . :) Allah ada bersama kita. jgn sedih ok. be strong siti amalina adnan. Allah give u obstacle because He want to give u something special. believe me.and dun forget to obey what Allah has listed in the Quran. 



dewasa x? hehe. wassalam..

No comments:

Post a Comment